Thursday, November 12, 2009

dialog seorang mama dgn anak~

SITUASI 1

anak: mama,dgr rumours mlm ni ada gempa la mama,8.3 S.R..huhuhu..takut!
mama:"yeke?takpe,be alert kay,siap2 satu beg brg yg pnting,tido pakai proper,sng nk lari,kalo
tak sempat lari,sembuyi bawah katil atau meja ok?mama doakan keselamatan dari jauh,
iu je mama mampu buat saat ni,sabar ok.insyaAllah takde pape"

anak(monolog sendiri):eh nape mama cam tak risau kat aku jek ni?mak org lain siap suh alert n kalo bule siap suh balik lagi as soon as possible..

SITUASI 2

anak:hello mama,nk exam ni tapi sedih la,letrik asyik takde jek mlm2 kdg2 sampai 9 jam,study tetiap malam pkai lilin,sakit mata,rasa nk nangis,dah la ngah exam ni mama...mcm mane ni mama?
mama: yeke..beli lilin byk2 n torchlight kay...tabah ye..inilah dugaan hidup merantau,kna kuat
dan tabah..semua yang terjadi ajar kita tabah dan kuat menempuh cabaran hidup nak,
kuatkan semangat,mama doa dari jauh...

anak(monolog dalaman):eh mama ni cool jek knape..orang tense ni takde letrik,,huhuuhu..

SITUASI 3

anak:mamaaaa,dwet scholar tak masuk lagi ni..dah lambat 3 mggu dah ni..takde duit dah nak
makan...huhuhu..mama,mintak duit:D!
mama:duit tak masuk lagi?dah bgitau jpa?takpela..mama masukkan dulu.yang penting jaga diri
kat sana n blaja baik2 kay..mama doa dari jauh..

anak(monolog dalaman):sekali lagi mama cool jek nape ni..asal tak emo sameeee..uwaaa!!

sebenarnya dialog2 di atas ni adalah antara aku dan mak aku lately ni..semuanya tntg masalah yg berlaku kat aku sepanjang beberapa bulan ni menempuh hidup di negara rantau....walaupun kalau dilihat sekilas mcm mama sngt la cool n mcm tak kish n tak risau jek..tapi jauh di lubuk hati aku,,aku sangat berbangga mempunyai ibu seperti beliau sbb die dah mengajar aku untuk menjadi tabah dan terus kuat untuk hidup di negara rantau yang penuh kekurangan ni..ayat2 mama mmg nmpak simple tapi setiap itu kali die mesti selitkan yang die doa dari jauh dan dia tak pernah patahkan semangat aku malah mengajar aku untuk berdikari dan hidup lebih tabah dan matang...survive walau apa rintangan..patotlah mama boleh berjaya dalam hidupnya walaupon masa mudanya sangat perih..rupanya mama belajar cekalkan hati...mama selalu cakap kat mana kita pergi pon,"Allah akan tetap uji kita tak kisahlah negara mana pon kita duduk..bukan dok indonesia jek kita diuji ye wani"..itulah kata2 mama yang sangat lekat kat hati ini..mama,im glad n proud to hav u as my mom..u teach me a lot about life..thanx mama..i love u so much!!

No comments: