Saturday, June 19, 2010

berfikiran sempitkah atau terbuka kah?

ya tajuk ini mengundang kontroversi...haha~~
bercakap tentang "narrow minded" kah pemikiran kita atau terlalu terbuka pemikiran kita mengenai situasi tertentu mengundang kontroversi..lihat saja contoh2 dalam situasi berikut:

1)situasi 1
kita selalu rasa bila kita cakap bahasa inggeris,kita menulis dalam bahasa inggeris dan kita boleh menggunakan bahasa inggeris dgn baik dalam kehidupan seharian kita,kita rasa kita dah sangat pandai dan bagus...yes basically kita mungkin lebih pintar dari orang lain yang tak reti langsung menggunakan bahasa inggeris yaitu bahasa perantara yang terbaik.tapi tak perlulah bongkak kalau kita tahu berbahasa inggeris sekalipon...Bahasa inggeris memang sangat penting sebab adalah salah satu bahasa perantara yg paling banyak difahami manusia...Tapi jgnlah angkuh bila mggunakan bahasa inggeris kita rasa kita lah yg pling bagus...yes kalo anda boleh guna bahasa inggeris dgn baik iu satu bonus utk abda tapi jgn perlekehkan org lain...di sini anda bukn lagi seorg yang berfkiran terbuka malah anda seorg yg berfikiran sempit~~

2)situasi 2
ya situasi kedua tentang pangkat,darjat dan harta...ini menjadi isu pokok manusia zaman sekarang..eh kau pakai beg jenama ape?jimmy choo?esprit?charles n keith?wahhh kayanya kau....eh kau pakai kasut brand ape?seluar kau?habis digodek semua jenama...bberapa banyak harta kau ada?nasib tak tanya sampai soalan mcm tu kan??ye basically orang judge kekayaan kita dgn kereta apa kita pakai,besar mana rumah kita,jenama apa pakaian kita,kerja apa kita?selalu orang rasa kerja profesional mcm doctor,engineer,lawyer semuanya akan kaya..hello peeps,open ur eyes..kekayaan tak dtg bergolek,semuanya perlukan usaha...yang paling penting bkn berapa byk gaji kau,kereta apa kau pkai tapi basically semua mende ni ajar kita untuk saving(menyimpan)....kalau gaji rm10 000 sebulan pon kalo semua kau joli..mana simpanan hari tua kau??mana simpanan masa sakit kau kalu berhabis utk kereta fair lady,lamborgini atau ferrari,berhabis utk baju berjenama,kasut berjenama..kan??jadi siapa yang berfikiran sempit dan luas??biar bersederhana..ukur baju di badan sendiri~~

3)situasi 3
wahh ini tentang ego manusia yang tinggi melambung....aku boss,aku tak boleh senyum kat pekerja aku...eh aku doctor la,tak boleh kawan dgn kelas bawahan...eh aku pegawai,ko mata2,mana sama darjat..tak sekufu...ye mentaliti org sekarang yang kerana ego yang tinggi...tidak mahu langsung memandang ke bawah....sedangkan saya sendiri hanya dibesarkan oleh ibu bapa yang bekerja polis ttapi dapat mendidik saya sampai menjadi doktor gigi..saya ak pernah berbangga dengan menjadi doktor gigi sbb kalo tak kerana didikan dari ibu bapa saya dan guru2,,saya takkan smpai ke tahap mcm ni..jadi kalo ade doktor yg memandang enteng pada polis,cari balik asal usulmu..kalau ade lawyer pandang rendah pada pak guard,cari balik asal usulmu...ego manusia ini selalu tinggi apabila dia selalu berada di atas...inikah dinamakan berfikiran luas dan terbuka?sedangkan rasa hormat antara satu sama lain itu yg plg pntg:)..jgn angkuh sampai berkata maaf pon susah nk dilafaz~~

No comments: