Friday, July 9, 2010

ilusi optik:)

Adakah anda semua masih ingat tentang apakah itu ilusi optik??rasanya saya last belajar pasal ilusi optik ni kalo tak silap masa saya darjah 6 tak pun masa form 3...saya pon dah tak ingat sgt...tapi baru2 ni saya saja la google balik tentang ilusi optik dan saya rasa mcm tertarik sangat macam mana our brain n our eyes boleh mentafsirkan mende tu mcm tu dan kenapa kita nampak mcm tu..saya agak musykil dan terus google kenapa ilusi optik ni boleh terjadi..Saya dapat membuat kesimpulan dari apa yang saya baca yaitu Ilusi optik adalah ilusi yang terjadi sebab kesalahan penangkapan mata manusia.

Selain itu,kesan gambar yang terjadi setelah melihat cahaya yang sangat terang atau melihat pola gambar tertentu dalam waktu lama mempengaruhi mata kita dan otak kita akibat mendapat ransangan secara berlebihan. Ilusi optik juga terjadi sebab anggapan fikiran kita terhadap sesuatu di luar pemikiran kita.Ilusi optik ni boleh dijadikan satu game yang menarik dan seolah2 menguji minda saya berfikir kenapa boleh terjadi begitu.Kalau dulu saya rasa macam ilusi optik ni satu magic dan bila dah dewasa sikit saya rasa itu hanyalah trick grafik sahaja.

Tapi sejauh mana kebenarannya tentag ilusi optik ni adakah ia mmg benar2 kesalahan dari otak dan mata kita yang tersalah tafsir atau kemungkinan lain.Apepun saya rasa ilusi optik ni sesuatu yang menarik dan saya sangat2 nak tahu macam mana proses ilusi optik ni boleh terjadi dan bagaimana manusia lain menciptakan satu ilusi optik seperti yang dah sedia ada kat google.Adakah itu satu trick manusia juga??Ada beberapa gambar yang saya rasa menarik tentang ilusi optik ni:)




NAMPAK TAK BENDA NI MACAM BERGERAK??


APA ANDA NAMPAK PADA GAMBAR INI?MUKA ORANG ATAU PERKATAAN LIAR?

BENDA INI PON MACAM BERGERAK:)


ANDA NAMPAK MUSICIAN ATAU MUKA PEREMPUAN?


ANDA NAMPAK ADA 2 ATAU 3 WAJAH DALAM GAMBAR INI?






No comments: